Instructies voor maken, gebruik en onderhoud van mondkapjes

Op deze pagina leest u veelgestelde vragen over het maken, gebruiken en onderhouden van mondkapjes. Op sommige plekken moet u een mondkapje dragen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen.

Het Nederlands Normalisatie (NEN) stelt de publicatie Niet-medisch mond-en neusmasker beschikbaar. Dit geeft een verduidelijking voor zowel het maakproces als het gebruik en onderhoud. De aanbevelingen voor het maakproces zijn geschikt voor zowel zelfgemaakte als in serie vervaardigde mondkapjes.

Bekijk de instructie over het gebruik van mondkapjes.

Mondkapjes op- en afdoen

Hoe zet ik het mondkapje op?

Was uw handen met water en zeep voordat u het niet-medisch mondkapje opzet. Gebruik de touwtjes of elastieken om het mondkapje op te zetten. Raak de binnenkant niet aan. Zorg dat het goed aansluit op het gezicht en de neus, mond en kin bedekt.

Wat doe ik als ik de elastieken van het mondkapje niet goed achter mijn oren kan bevestigen?

Gebruik in dat geval een niet-medisch mondkapje dat met een lint of twee elastieken achter het hoofd omgebonden kan worden. Bij een mondkapje met twee elastieken achter het hoofd, is het ook mogelijk om één elastiek achter het hoofd langs te maken.

Hoe zet ik het mondkapje af?

Gebruik de touwtjes of elastieken om het mondkapje af te zetten. Raak de binnenkant van het niet-medisch mondkapje en uw gezicht (ogen, neus en mond) niet aan. Was uw handen met water en zeep nadat u het niet-medisch mondkapje heeft afgezet.

Wat moet ik doen na het afzetten van het mondkapje?

Na afdoen van het mondkapje is handhygiëne nodig. Zie voor handenwassen de RIVM-instructie. Zorg bij het afzetten dat u niet de binnenkant van het mondkapje of uw gezicht (ogen, neus en mond) aanraakt. 

Wat moet ik met mijn mondkapje doen na gebruik?

Heeft u een wegwerp niet-medisch mondkapje of plastic handschoenen gebruikt voor eenmalig gebruik? Of is uw zelfgemaakte mondkapje kapot of versleten? Dan kunt u dit bij het restafval, in de grijze container gooien. Ook wegwerphandschoenen horen bij het restafval. U kunt ook (katoenen) niet-medische mondkapjes kopen of zelf maken. Deze kunnen gewassen en hergebruikt worden. 

Zelf mondkapjes maken

Welk materiaal is geschikt om een niet-medisch mondkapje te maken? 

Kies textiel dat bedoeld is om in contact te komen met de huid. U kunt gebruikt textiel (bijvoorbeeld lakens, theedoeken of kleding) of nieuw textiel nemen.

Als u een nieuwe lap textiel of een nieuw kledingstuk gebruikt, was het dan eerst op 60 graden Celcius. Zo wast u eventueel achtergebleven chemische stoffen uit de nieuwe stof.  
Als u huidirritatie krijgt door de stof, probeer dan een mondkapje te maken van niet-gekleurd textiel, gebruikte schone theedoeken of beddengoed. 

Bekijk de voorbeeldinstructie voor een niet-medisch mondkapje. 

Waar kan ik dit materiaal verkrijgen?

U kunt dit op diverse plaatsen kopen. U kunt ook een theedoek, t-shirt of kussensloop gebruiken.

Kan ik ook een zakdoek voor mijn mond en over mijn neus knopen? 

Nee. Het is belangrijk dat het niet-medisch mondkapje zo goed mogelijk aansluit op uw gezicht en de neus en mond bedekt. Het vastknopen van een zakdoek is onvoldoende.

Kan ik een stofzuigerzak of filter voor stofzuigers gebruiken als filter in een eigen gemaakt mondkapje?

Nee. Het materiaal is niet geschikt om te gebruiken als mondkapje. Stofzuigerzakken en filters voor stofzuigers (waaronder HEPA-filters) zijn niet bedoeld om doorheen te ademen of om (langdurig) in contact te komen met de huid. Ze zijn bestemd en getest voor gebruik in stofzuigers. Meer informatie is te vinden op waarzitwatin.nl. 

Maakt het uit welk naaipatroon ik gebruik?

Het is belangrijk dat u een patroon gebruikt waarbij het mondkapje zo goed mogelijk aansluit op uw gezicht en de neus en mond bedekt. Bekijk de voorbeeldinstructie voor een niet-medisch mondkapje.

Mondkapjes bewaren en wassen 

Hoe bewaar ik het niet-medisch mondkapje? 

Een wegwerpexemplaar kunt u niet bewaren. Een exemplaar dat u kunt wassen en hergebruiken bewaart u zo steriel mogelijk, bijvoorbeeld in een afgesloten zakje of bakje. Het is belangrijk om een schoon en gebruikt mondkapje apart van elkaar te bewaren. Stop ze niet los in uw jaszak, broekzak of tas. Dan kunnen virussen zich makkelijk verder verspreiden.  

Hoe kan ik een mondkapje hergebruiken? Is er een wasvoorschrift voor een herbruikbaar mondkapje? 

Een mondkapje van textiel kan worden hergebruikt. Was het na ieder gebruik op 60 graden op een volledig wasprogramma. Was alleen met wasmiddel, voeg geen wasverzachter toe.

Nhận xét

Bài đăng phổ biến từ blog này

Veelgestelde vragen over mondkapjes in het verkeer en openbaar vervoer

Veelgestelde vragen over het gebruik van mondkapjes

Veelgestelde vragen over het gebruik van mondkapjes