Veelgestelde vragen over mondkapjes in het verkeer en openbaar vervoer

Veelgestelde vragen over mondkapjes in het verkeer en openbaar vervoer

Op deze pagina leest u vragen en antwoorden over het gebruik van mondkapjes in het verkeer en openbaar vervoer. Het dragen van een mondkapje is verplicht in het OV en de taxi, om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

Is een mondkapje verplicht in het openbaar vervoer? 

Ja, sinds 1 juni 2020 is een mondkapje verplicht in de bus, trein, tram en metro en op de veerboten naar de Waddeneilanden. Dit geldt voor reizigers van 13 jaar en ouder en OV-personeel. Gebruik daarvoor een niet-medisch mondkapje of een zelfgemaakt mondkapje. Zo zorgen we ervoor dat medische mondkapjes voor de zorg beschikbaar blijven.

Ik rijd met de auto. Moet ik of mijn passagiers een mondkapje op?

Het advies is een niet-medisch mondkapje te dragen als u in een auto rijdt met mensen die niet tot uw huishouden horen. In een auto kan anderhalve meter afstand houden niet altijd. Als u alleen rijdt of met mensen uit uw eigen huishouden geldt dit advies niet.

Kinderen tot en met 12 jaar hoeven geen mondkapje te dragen. Ook niet als zij niet tot hetzelfde huishouden horen.

Moet ik een mondkapje op in een taxi?

Ja. Per 1 juli 2020 is het dragen van een niet-medisch mondkapje in de taxi verplicht. Dit verkleint het risico op besmetting met het virus. Het is verstandig om van tevoren uw taxi te reserveren, als dat mogelijk is.

Ik reis met een touringcar in Nederland. Moet ik dan een mondkapje op?

Ja, dat is verplicht omdat 1,5 meter afstand houden niet altijd mogelijk is. Kinderen tot en met 12 jaar hoeven geen mondkapje op.

Moet ik op de veerpont een mondkapje dragen?

Het gebruik van een mondkapje is verplicht op de veerboten naar de Waddeneilanden. Op andere veerponten kan iedere veerponteigenaar daar zelf een beslissing over nemen. Bekijk een overzicht van veerponten waar een mondkapje verplicht is.

Hoe gebruik ik een mondkapje ?

Bekijk de instructie over het gebruik van mondkapjes.

Lees de veelgestelde vragen over het maken, gebruik en onderhoud van mondkapjes.

Welk type niet-medisch mondkapje heb ik nodig in het verkeer?

Voor gebruik in het verkeer is een niet-medisch mondkapje zonder filter, bijvoorbeeld van katoen, voldoende. U kunt mondkapjes gebruiken die worden verkocht in bijvoorbeeld supermarkten en drogisterijen. U kunt ook zelf een mondkapje maken. Bekijk de voorbeeldinstructie voor het maken van een niet-medisch mondkapje. 

Een sjaal, spatmasker, col, bandana, het gebruik van een kraag van een jas of bijvoorbeeld mondkapjes gemaakt van een sok zijn niet toegestaan. Ook is het niet toegestaan om gasmaskers te gebruiken. 

Bekijk de instructie over het gebruik van mondkapjes.

Hoeveel stuks niet-medische mondkapjes heb ik nodig? 

U heeft bij elke reis een nieuw of gewassen mondkapje nodig. Reist u 1 keer in de ochtend en 1 keer in de middag? Dan heeft u er 2 nodig. 

Komen er geen tekorten als mondkapje in het openbaar vervoer verplicht worden? 

Nee. U kunt een niet-medisch mondkapje kopen of thuis maken. Zo blijven de medische mondmaskers beschikbaar voor de zorg. Bekijk de voorbeeldinstructie voor een niet-medisch mondkapje. 

Waar kan ik een mondkapje kopen? 

Op treinstations zijn niet-medische mondkapjes te koop bij de Kiosk, AKO, Albert Heijn, Hema, Etos en in de snoepautomaten op de perrons.

Als ik in de trein, bus, tram, metro of op de veerboten naar de waddeneilanden iets wil drinken of eten, mag ik dan mijn mondkapje even afdoen?

Houd het mondmasker in trein, bus, tram, metro of op de veerboten naar de Waddeneilanden op. Wilt u toch iets eten of drinken? Doe dat zoveel mogelijk voor of na de reis. Op het perron of bij haltes hoeft u geen mondkapje te dragen. 

Wanneer moet ik mijn mondkapje opzetten?

Zet het niet-medisch mondkapje ruim voor het instappen op, om het instappen veilig en snel te laten verlopen. Pas als u bent uitgestapt kunt u uw mondkapje afzetten.

Wat moet ik met mijn mondkapje doen na gebruik?

Heeft u een wegwerp niet-medisch mondkapje of plastic handschoenen gebruikt voor eenmalig gebruik? Of is uw zelfgemaakte mondkapje kapot of versleten? Dan kunt u deze bij het restafval, in de grijze container gooien. Ook wegwerphandschoenen horen bij het restafval. U kunt ook (katoenen) niet-medische mondkapjes kopen of zelf maken. Deze kunnen gewassen en hergebruikt worden. Lees de veelgestelde vragen over het maken, gebruik en onderhoud van mondkapjes.

Nhận xét

Bài đăng phổ biến từ blog này

Veelgestelde vragen over het gebruik van mondkapjes

Veelgestelde vragen over het gebruik van mondkapjes